Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÂRE Nr. 77
din 31-01-2001
pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea
administrativ-militară şi efectivul-limită al organelor
administrativ-militare
Publicat :
08-02-2001 în Monitorul Oficial Nr. 14-15 art. 113
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind activitatea
administrativ-militară (se anexează).
2. Se stabileşte efectivul-limită al organelor
administrativ-militare în număr de 364 de unităţi (inclusiv 100 militari), cu
fondul respectiv de retribuire a muncii.
PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA
Dumitru
BRAGHIŞ
Contrasemnată:
Ministrul
apărării
Boris GAMURARI
Ministrul finanţelor
Mihail
MANOLI
Chişinău, 31 ianuarie 2001.
Nr. 77.
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 77
din 31 ianuarie 2001
REGULAMENTUL
PRIVIND ACTIVITATEA ADMINISTRATIV-MILITARĂ
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Activitatea administrativ-militară constituie una
din cele mai importante funcţii ale statului şi constă în organizarea şi
desfăşurarea măsurilor, ce au drept obiectiv pregătirea ţării pentru apărare.
Aceste acţiuni sînt derulate permanent, intensitatea lor fiind în raport direct
cu caracterul pericolului militar sau imperativul lichidării consecinţelor
calamităţilor naturale, avariilor tehnogene şi catastrofelor.
2. Principalele măsuri ce ţin de activitatea
administrativ-militară sînt:
- completarea forţelor armate cu resurse umane şi
tehnico-materiale la mobilizare, precum şi a unor unităţi sau subunităţi
militare în caz de calamităţi naturale, avarii tehnogene şi catastrofe;
- evidenţa militară a resurselor umane (recruţi şi
rezervişti) pe plan local;
- evidenţa resurselor tehnico-materiale ce se
rechiziţionează şi a persoanelor chemate pentru prestări de servicii;
- repartiţia resurselor tehnico-materiale ce se
rechiziţionează şi a persoanelor chemate pentru prestări de servicii;
- recrutarea tinerilor;
- încorporarea şi repartizarea recruţilor la unităţile
militare;
- administrarea şi planificarea resurselor umane din
evidenţă;
- perfecţionarea pregătirii în domeniul administrativ-militar
a persoanelor cu funcţii de conducere din sistemul autorităţilor administraţiei
publice şi conducătorilor agenţilor economici şi instituţiilor publice cu
sarcini la mobilizare;
- educaţia militaro-patriotică şi pregătirea
cetăţenilor pentru îndeplinirea serviciului militar;
- asigurarea drepturilor şi garanţiilor sociale ale
militarilor, care au îndeplinit serviciul militar prin contract şi au fost
trecuţi în rezervă sau în retragere şi ale membrilor familiilor lor, precum şi
ale familiilor militarilor care îndeplinesc serviciul militar în termen.
3. Pentru realizarea măsurilor preconizate în domeniul
administrativ - militar în republică sînt instituite organe
administrativ-militare centrale şi teritoriale, iar în cadrul preturilor şi
primăriilor - puncte de recrutare, încorporare şi completare.
4. Conducerea generală a activităţilor din domeniul
administrativ - militar este efectuată de Guvernul Republicii Moldova prin
intermediul autorităţilor administraţiei publice şi organelor
administrativ-militare. Conducerea, planificarea şi coordonarea activităţilor
ce ţin de completarea forţelor armate cu resursele umane şi tehnico-materiale
necesare se face de către Ministerul Apărării în baza cererilor prezentate de
către Marele Stat Major al Armatei Naţionale.
5. Activitatea administrativ-militară este derulată
conform prevederilor actelor legislative, prezentului Regulament şi altor
acte normative cu privire la apărare.
6. Prezentul Regulament stabileşte principiile de
organizare şi funcţionare a organelor administrativ-militare, atribuţiile
acestora, atribuţiile autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale,
instituţiilor publice şi agenţilor economici, cu orice subordonare
departamentală, tip de proprietate şi de organizare juridică, precum şi modul
de asigurare tehnico-materială şi financiară a organelor
administrativ-militare.
CAPITOLUL II
PRINCIPIILE DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE A ORGANELOR
ADMINISTRATIV - MILITARE ŞI A PUNCTELOR DE RECRUTARE,
ÎNCORPORARE ŞI COMPLETARE
7. Centrele militare sînt organe administrativ-militare
ale Ministerului Apărării, care realizează, potrivit prevederilor legislaţiei,
concepţia de stat privind evidenţa şi completarea forţelor armate cu resursele
umane şi tehnico-materiale necesare pe timp de pace, în caz de mobilizare şi pe
timp de război, precum şi alte măsuri în domeniul administrativ-militar.
8. Organul administrativ-militar central este Marele
Stat Major al Armatei Naţionale, care activează sub conducerea nemijlocită a
ministrului apărării.
9. Centrele militare activează sub conducerea
nemijlocită a Marelui Stat Major al Armatei Naţionale. Centrele militare sînt
constituite conform structurii şi statelor de organizare aprobate de ministrul
apărării, în limitele efectivului-limită stabilit de Guvern, avînd subdiviziuni
(reprezentanţe) în unităţile administrativ-teritoriale de nivelul al doilea.
10. Centrele militare sînt persoane juridice, dispun
de ştampilă cu Stema de Stat şi îşi desfăşoară activitatea în colaborare cu
autorităţile administraţiei publice, instituţiile publice şi agenţii economici.
11. Organele administrativ-militare sînt conduse de
comandanţi (şefi), care se numesc în funcţie prin ordinul ministrului apărării.
Statutul comandanţilor (şefilor) se aprobă de către ministrul apărării şi se
consemnează în statele de personal.
Numirea în funcţie a altor militari din cadrul acestor
organe se efectuează în conformitate cu Regulamentul cu privire la modul de
îndeplinire a serviciului militar în Forţele Armate.
Angajarea şi eliberarea funcţionarilor publici şi a
personalului tehnic ai acestor organe se efectuează prin ordinul comandanţilor
(şefului) organelor administrativ-militare.
12. În scopul realizării pe plan local a unor măsuri
administrativ-militare, se recomandă autorităților administrației publice
locale, la instituirea punctelor de recrutare, încorporare şi completare, să
aprobe componenţa acestora în funcție de numărul populației din teritoriul
administrat, conform anexei nr. 1.
CAPITOLUL III
ATRIBUŢIILE ORGANELOR ADMINISTRATIV-
MILITARE ȘI PUNCTELOR DE RECRUTARE,
ÎNCONJURARE ȘI COMPLETARE
13. Marele Stat Major al Armatei Naţionale are
următoarele atribuţii:
1) completarea cu resurse umane a unităţilor militare
şi evidenţa militară a acestora:
a) întocmeşte, actualizează şi pune în aplicare, la
ordin, planul de completare cu resurse umane şi tehnico-materiale a forţelor
armate la mobilizare, aprobat de către ministrul apărării;
b) organizează, coordonează, îndrumă şi controlează
activitatea de completare cu rezervişti a unităţilor militare;
c) organizează şi ţine evidenţa statistică a
resurselor umane;
d) coordonează şi verifică evidenţa nominală a
rezerviştilor în toate organele de evidenţă militară;
e) analizează periodic împreună cu organele centrale
şi unităţile militare din cadrul forţelor armate, calitatea completării cu
resurse şi stabileşte măsurile necesare pentru îmbunătăţirea acesteia;
f) informează populaţia asupra activităţilor
desfăşurate în zona acţiunilor de luptă;
g) îndrumă şi controlează punctele de recrutare,
încorporare şi completare privind modul de îndeplinire a obligaţiunilor ce le
revin pe linia completării unităţilor militare cu resurse umane;
h) exercită alte atribuţii specifice gestionării
resurselor umane (face propuneri privind înaintarea în grad, schimbarea
serviciului sau specialităţii militare etc.).
2) completarea cu resurse tehnico - materiale şi
evidenţa celor care se rechiziţionează, precum şi a persoanelor chemate pentru
prestări de servicii:
a) asigură evidenţa statistică a mijloacelor de
transport şi a tehnicii de construcţie repartizate în planurile de
mobilizare ale unităţilor militare, şi întocmeşte situaţiile centralizatoare cu
bunurile materiale prevăzute în planurile de rechiziţii;
b) îndrumă şi ţine la control modul cum se execută
repartiţia mijloacelor de transport şi tehnicii de construcţie de către
centrele militare subordonate pentru asigurarea completării unităţilor
militare;
c) verifică în centrele militare subordonate modul cum
este organizată anunţarea şi expedierea resurselor materiale şi a personalului
pentru prestări de servicii în unităţile militare;
d) îndrumă şi controlează activitatea privind
asigurarea cu mijloace de transport necesare deplasării rezerviştilor la
unităţile militare, pe timpul mobilizării;
e) îndrumă şi controlează agenţii economici,
instituţiile publice şi punctele de recrutare, încorporare şi completare
privind modul de îndeplinire a obligaţiunilor ce le revin, pentru punerea în
aplicare a documentelor primite de la centrul militar, în ceea ce priveşte
completarea cu resurse materiale.
f) organizează, îndrumă şi controlează activitatea
privind asigurarea cu mijloace de transport auto, tehnică de construcţii
şi alte materiale a unităţilor militare care au suferit pierderi în timpul
acţiunilor de luptă;
g) urmăreşte modul cum centrele militare efectuează
plata despăgubirilor pentru bunurile materiale rechiziţionate şi pentru
prestările de servicii în interes public;
h) coordonează activitatea de luare în evidenţă a
resurselor materiale evacuate şi modalităţile de folosire eficientă a acestora
pentru asigurarea unităţilor militare.
3) recrutarea tinerilor şi încorporarea recruţilor:
a) coordonează şi controlează activitatea de recrutare
a tinerilor, luarea în evidenţă, examinarea medicală şi repartizarea acestora
pe arme;
b) stabileşte pe baza valorii contingentului recrutat,
numeric şi calitativ posibilităţile de asigurare a efectivelor unităţilor
militare pe timp de pace prin încorporare;
c) întocmeşte planul de încorporare de perspectivă pe
raione şi specialităţi militare;
d) efectuează potrivit datelor primite de la
organele de conducere ale componentelor forţelor armate şi sarcinii stabilite
de Guvern repartiţia numerică şi calitativă pe unităţi a recruţilor ce urmează
să fie încorporaţi;
e) întocmeşte şi difuzează planurile de repartiţie pe
centrele militare, potrivit criteriilor de repartiţie aprobate.
4) alte atribuţii:
a) înaintează propuneri privind elaborarea şi
perfecţionarea cadrului juridic vizînd activitatea administrativ - militară;
c) elaborează recomandări metodologice privind
conlucrarea eficientă a autorităţilor administraţiei publice locale, organelor
administrativ-militare teritoriale, instituţiilor publice şi a agenţilor
economici în vederea educaţiei militar patriotice a tinerilor şi pregătirea lor
pentru serviciul militar în forţele armate, supraveghează pregătirea
premilitară şi militară în instituţiile de învăţămînt;
d) controlează activitatea de încadrare în serviciul
militar prin contract;
e) verifică activitatea de selectare a candidaţilor
pentru admitere la studii în instituţiile de învăţămînt în domeniul milităriei,
supraveghează pregătirea în cadrul şcolilor profesionale a specialiştilor
necesari pentru completarea forţelor armate;
f) perfecţionează pregătirea în domeniul
administrativ-militar a conducătorilor autorităţilor administraţiei publice;
g) organizează lucrul cu toate categoriile de
participanţi la conflicte armate şi războaie;
h) organizează controlul asupra legalităţii procesului
de mobilizare la locul de muncă la autorităţile administraţiei publice,
instituţiile publice şi agenţii economici;
i) asigură, în comun cu autorităţile administraţiei
publice, garanţiile sociale şi juridice ale militarilor trecuţi în rezervă sau
retragere după serviciul militar prin contract şi membrilor familiilor lor,
precum şi ale membrilor familiilor militarilor, care îndeplinesc serviciul militar
în termen;
j) atribuţii complementare, corespunzătoare unităţilor
militare în domeniile personal, logistic, financiar etc.
14. Marele Stat Major al Armatei Naţionale conduce,
organizează, îndrumă şi controlează activităţile centrelor militare privind evidenţa
resurselor umane, recrutarea tinerilor şi încorporarea recruţilor, completarea
cu rezervişti şi asigurarea cu mijloace de transport şi tehnică de construcţii
la mobilizare şi război, precum şi în caz de calamităţi naturale masive, a
unităţilor militare ale Armatei Naţionale şi altor forțe destinate apărării
naţionale organizate conform legii, rechiziţionarea bunurilor materiale,
terenurilor clădirilor, instalaţiilor etc., chemarea persoanelor pentru
prestări de servicii.
Totodată, Marele Stat Major al Armatei Naţionale
îndrumă şi verifică activitatea autorităţilor administraţiei publice,
instituţiilor publice şi agenţilor economicei din republică în domeniul
administrativ-militar.
15. Atribuţiile centrelor militare sînt asemănătoare
celor stabilite Marele Stat Major al Armatei Naţionale, cu deosebirile, ce
rezultă din faptul că centrul militar este organ de execuţie şi îndeplineşte
nemijlocit atribuţii specifice managementului resurselor umane şi materiale în
condiţii speciale, precum sînt:
1) completarea cu resurse umane a unităţilor militare
şi evidenţa militară a acestora:
a) întocmeşte, actualizează şi pune în aplicare, la
ordin, planul de completare cu resurse umane şi tehnico-materiale a unităţilor
militare la mobilizare, aprobat de către şeful Marele Stat Major al Armatei
Naţionale;
b) completează cu rezervişti unităţile militare;
c) ţine evidenţa statistică şi nominală a
rezerviştilor din teritoriu;
d) coordonează şi verifică evidenţa nominală a
rezerviştilor la toate organele de evidenţă militară din teritoriu;
e) analizează calitatea resurselor din evidenţă şi ia
măsurile, care se impun pentru realizarea unei rezerve structurate potrivit
necesităţilor stabilite pe categorii de personal, arme şi specialităţi
militare;
f) analizează periodic împreună cu statele majore ale
unităţilor militare ale Armatei Naţionale şi altor forţe militare organizate
conform legii, calitatea completării cu resurse umane şi stabileşte măsurile
necesare pentru îmbunătăţirea acesteia;
g) actualizează evidenţa rezerviştilor evacuaţi din
zona acţiunilor de luptă;
h) îndrumă şi verifică punctele de recrutare,
încorporare şi completare în ceea ce priveşte îndeplinirea obligaţiunilor
acestora privind completarea unităţilor militare cu resurse umane;
i) informează populaţia asupra activităţilor
desfăşurate în zona acţiunilor militare;
î) exercită şi alte atribuţii specifice gestionării
resurselor umane (propuneri privind înaintarea în grad, schimbarea serviciului
sau specialităţii militare etc.).
2) completarea cu resurse tehnico-materiale şi
evidenţa celor ce se rechiziţionează, precum şi a persoanelor chemate pentru
prestări de servicii:
a) ţine evidenţa mijloacelor de transport şi a
tehnicii de construcţii în teritoriu, repartizate conform planurilor de
mobilizare ale unităţilor militare şi întocmeşte ordinele de predare a
bunurilor materiale prevăzute în planurile de rechiziţii;
b) repartizează mijloacele de transport auto şi tehnica
de construcţii pentru asigurarea completării unităţilor militare;
c) organizează trimiterea resurselor materiale şi a
persoanelor pentru prestări de servicii la unităţile militare;
d) asigură cu mijloace de transport necesare
deplasării rezerviştilor la unităţile militare pe timpul mobilizării;
e) îndrumă şi verifică primăriile (preturile) agenţii
economici, instituţiile publice în ceea ce priveşte îndeplinirea obligaţiunilor
acestora vizînd punerea în aplicare a documentelor primite de la centrul
militar privind completarea cu resurse materiale;
f) asigură cu mijloace de transport auto, tehnică de
construcţii şi alte materiale unităţile militare care au suferit pierderi în
timpul acţiunilor de luptă;
g) efectuează plata despăgubirilor pentru bunurile
rechiziţionate şi supraveghează corectitudinea achitării serviciilor, prestate
în interes public;
h) ţine evidenţa resurselor materiale evacuate şi
determină modul de folosire a acestora pentru unităţile militare.
3) recrutarea tinerilor şi încorporarea recruţilor:
a) organizează recrutarea tinerilor, examinarea
medicală, testarea psihologică şi repartizarea acestora pe arme;
b) stabileşte în baza valorii contingentului recrutat
numeric şi calitativ, posibilităţile de completare a efectivelor unităţilor
militare pe timp de pace, prin încorporare;
c) întocmeşte planul de perspectivă şi stabileşte
sarcinile de încorporare pentru fiecare primărie (pretură);
d) efectuează repartiţia nominală pe unităţi a
recruţilor ce urmează să fie încorporaţi potrivit datelor primite de la Marele
Stat Major al Armatei Naţionale;
e) încorporează recruţii şi îi repartizează în
unităţile militare;
f) îndrumă şi verifică activitatea primăriilor
(preturilor), instituţiilor publice şi agenţilor economici în vederea
organizării încorporării în forţele armate.
4) alte atribuţii:
a) organizează şi desfăşoară, în comun cu organele
administraţiei publice locale, instituţiile publice, agenţii economici şi
organizaţiile obşteşti educaţia militar-patriotică şi alte activităţi privind
pregătirea recruţilor pentru îndeplinirea serviciului militar;
b) selecţionează candidaţi pentru instruirea în
instituţiile militare de învăţămînt, organizează pregătirea în şcolile tehnice
militare a specialiştilor necesari pentru completarea forţelor armate;
c) selectează candidaţi pentru admitere la studii în
instituţiile de învăţămînt în domeniul milităriei, organizează pregătirea în
şcolile profesionale a specialiştilor necesari pentru completarea forţelor
armate;
d) asigură, în comun cu autorităţile administraţiei
publice locale, garanţiile sociale şi juridice cuvenite militarilor, trecuţi în
rezervă sau retragere după serviciul militar prin contract şi membrilor
familiilor lor, precum şi cele prevăzute membrilor familiilor militarilor care
îndeplinesc serviciul militar în termen;
e) exercită controlul privind îndeplinirea de către
autorităţile publice locale, instituţiile publice şi agenţii economici a
măsurilor din domeniul administrativ - militar;
f) organizează lucrul cu toate categoriile de
participanţi la conflicte armate şi războaie;
f1) întreprinde, în comun cu subdivixiunile
teritoriale ale Poliției, în limitele stabilite de legislaţie, măsurile
necesare pentru identificarea locului aflării militarilor dezertori ori absenţi
neîntemeiat din unitatea militară sau de la locul de serviciu şi informează
organele abilitate în vederea reţinerii şi reîntoarcerii acestora la locul de
îndeplinire a serviciului militar;
g) execută atribuţii complementare, corespunzătoare
unităţilor militare în domeniile, personal, logistic, financiar etc.
16. Cerinţele şi indicaţiile Marele Stat Major al
Armatei Naţionale şi ale centrelor militare menite să le faciliteze exercitarea
conformă a atribuţiilor, specificate în prezentul Regulament, sînt executorii
pentru autorităţile publice locale, instituţiile publice, agenţii economici şi
cetăţeni.
17. Punctele de recrutare, încorporare şi completare
din cadrul preturilor şi primăriilor în domeniul administrativ - militar au
următoarele atribuţii:
a) să ţină evidenţa nominală a recruţilor şi
rezerviştilor şi să efectueze în documentele lor de evidenţă, luarea în ori
scoaterea din evidenţă;
b) să informeze lunar centrele militare, în scris
şi/sau electronic, cu respectarea legislaţiei privind protecţia datelor cu
caracter personal, despre luarea în/scoaterea din evidenţă a recruţilor şi
rezerviştilor, precum şi despre modificările efectuate în datele de evidenţă,
conform anexei nr. 3;
c) să verifice anual informaţiile privind tinerii care
urmează a fi recrutaţi, să întocmească tabele nominale cu aceştia şi să le
expedieze centrelor militare în termenele stabilite;
d) să înmîneze ordinele de chemare la recrutare
tinerilor care vor fi însoţiţi şi prezentaţi comisiei de recrutare -
încorporare de către şeful punctului de recrutare, încorporare şi completare;
e) să înmîneze ordinele de chemare la încorporare,
concentrare sau mobilizare, ori pentru clarificarea situaţiei militare şi să
asigure prezentarea acestora la data, ora şi locul prevăzute în ordinul de
chemare;
f) să ţină evidenţa bunurilor rechiziţionabile aflate
în proprietatea sau deţinerea persoanelor fizice şi juridice chemate pentru
prestări de serviciu în interes public, din raza de competenţă teritorială,
conform anexei nr. 4;
f1) să ţină evidenţa instituţiilor publice
şi agenţilor economici din raza de competenţă teritorială, care au angajaţi
cetăţeni cu obligaţie militară şi/sau deţin bunuri rechiziţionabile, conform
anexei nr. 5;
f2) în scopul verificării şi completării
fişelor de evidenţă a recruţilor şi rezerviştilor, să ţină evidenţa
documentelor de evidenţă militară, conform anexei nr. 6;
g) în comun cu subdiviziunile teritoriale ale
Poliției:
- să urmărească cetăţenii cu obligaţiuni militare,
care nu s-au prezentat la recrutare, încorporare, concentrare sau mobilizare şi
să întocmească materialele necesare pentru tragerea lor la răspundere;
- să reţină militarii dezertori sau care au părăsit
fără învoire unitatea militară sau locul serviciului şi să-i conducă la locul
de îndeplinire a serviciului militar;
h) să prezinte centrului militar şi primarului
(pretorului) informaţii şi rapoarte privind evidenţa militară, lucrul cu
recruţii şi rezerviştii şi alte aspecte ale activităţii administrativ-militare.
CAPITOLUL IV
ATRIBUŢIILE AUTORITĂŢILOR PUBLICE
CENTRALE ŞI LOCALE, INSTITUŢIILOR PUBLICE
ŞI ALE AGENŢILOR ECONOMICI
18. Guvernul Republicii Moldova coordonează
activitatea ministerelor şi a celorlalte autorităţi ale administraţiei publice
privind realizarea măsurilor administrativ-militare, asigură, potrivit legii,
alocarea şi utilizarea resurselor financiare şi materiale, necesare organizării
şi executării măsurilor administrativ-militare, conduce, prin prefecţi şi
organele administrativ-militare, activitatea administrativ-militară în
teritoriu, exercitînd şi alte competenţe încredinţate prin lege.
19. Ministerele şi alte autorităţi administrative
centrale (inclusiv structurile organizaţionale din sfera lor de competenţă),
precum şi instituţiile şi agenţii economici:
a) asigură îndeplinirea prevederilor legislaţiei în
vigoare privind evidenţa militară a salariaţilor lor, inclusiv:
- ţin la zi evidenţa separată a acestora, conform
fişelor personale şi Registrului de evidenţă a cetăţenilor cu obligaţie
militară care au modificări în datele de evidenţă, conform anexei nr. 3, şi
comunică lunar centrelor militare, în scris şi/sau electronic, modificările
intervenite în datele de evidenţă a acestora, în condiţiile respectării
legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal
- încadrează în serviciu recruţii şi rezerviştii,
numai dacă aceştia posedă adeverinţă de recrutare ori livret militar, cu
menţiunea că au fost luaţi în evidenţă de centrul militar;
- întocmesc anual tabele nominale cu tinerii care
urmează să fie recrutaţi şi le predau centrelor militare, la cererea acestora;
- verifică dacă recruţii şi rezerviştii respectă
regulile de evidenţă militară şi, în caz de necesitate, iau măsurile
respective;
- înmînează cetăţenilor ordinele de chemare la
centrele militare şi asigură prezentarea lor la data, ora şi în locul, prevăzute
în ordin;
b) asigură păstrarea şi înnoirea resurselor
tehnico-materiale incluse în planurile de rechiziţii ale centrelor militare;
c) asigură finanţarea în volumul necesar a
activităţilor din domeniul administrativ-militar;
d) organizează şi derulează educaţia
militar-patriotică şi activităţile privind pregătirea tineretului pentru
îndeplinirea serviciului militar;
e) asigură respectarea prevederilor legale cu privire
la protecţia socială şi juridică a recruţilor şi rezerviştilor, precum şi a
cetăţenilor care îndeplinesc serviciul militar şi membrii familiilor lor de
către conducătorii instituţiilor publice şi agenţii economici din ramură;
f) exercită şi alte măsuri administrativ-militare
stabilite de legislaţia în vigoare.
20. Ministerele şi alte autorităţi administrative
centrale răspund de executarea conformă a măsurilor administrativ-militare atît
în cadrul lor, cît şi în structurile organizaţionale din sfera lor de
competenţă. Asigurarea îndeplinirii acestor măsuri se pune pe seama
conducătorilor autorităţilor în cauză.
21. Preşedintele raionului, guvernatorul U.T.A.
Găgăuzia îndeplineşte în domeniul administrativ-militar următoarele activităţi:
a) supraveghează respectarea legislaţiei cu privire la
activitatea administrativ-militară de către autorităţile administraţiei publice
locale, instituţiile publice şi agenţii economici;
b) asigură îndeplinirea decretelor Preşedintelui
Republicii Moldova - comandantului suprem al forţelor armate, hotărîrilor
Guvernului Republicii Moldova şi a ordinelor ministrului apărării în domeniul
administrativ-militar;
c) - exclusă;
d) coordonează şi controlează activitatea serviciilor
publice desconcentrate ale/din subordinea ministerului sau autorităţii
administrative centrale în domeniul administrativ-militar;
e) asigură organizarea evidenţei militare a recruţilor
şi rezerviştilor;
f) coordonează activitatea autorităţilor
administraţiei publice locale, instituţiilor publice şi agenţilor economici
privind educaţia militar-patriotică a tineretului şi pregătirea pentru
îndeplinirea serviciului militar în rîndurile forţelor armate;
g) propune spre aprobare consiliului raional
(municipal) executivului U.T.A. Găgăuzia componenţa comisiei de
recrutare-încorporare, conduce şi controlează activitatea ei;
h) conduce desfăşurarea recrutării tinerilor şi
încorporării recruţilor în serviciul militar şi prezentarea lor în centrele
militare;
i) - exclusă;
j) asigură furnizarea resurselor umane şi
tehnico-materiale predestinate pentru completarea forţelor armate în unităţile
militare;
k) asigură îndeplinirea sarcinilor de rechiziţionare în
teritoriu şi chemarea persoanelor pentru prestări servicii potrivit
planurilor de mobilizare;
l) organizează apărarea teritorială;
m) răspunde de pregătirea profesională a
conducătorilor autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor
publice şi agenţilor economici din teritoriu în domeniul administrativ-
militar;
n) prezintă consiliului raional (municipal),
executivului U.T.A. Găgăuzia informaţii şi înaintează propuneri privind
organizarea activităţii administrativ-militare;
o) prezintă Guvernului informaţii şi rapoarte privind
starea de lucruri din teritoriu în domeniul administrativ-militar.
22. Îndeplinindu-şi atribuţiile în domeniul
administrativ-militar, preşedintele raionului (guvernatorul) emite în
condiţiile legii ordine executorii pentru autorităţile administraţiei publice
locale, instituţiile publice, agenţii economici şi cetăţenii din teritoriu.
23. Consiliul raional (municipal), executivul U.T.A.
Găgăuzia îndeplineşte în limitele competenţelor sale, următoarele atribuţii în
domeniul administrativ-militar:
a) asigură respectarea legislaţiei în vigoare şi
îndeplinirea propunerilor preşedintelui raionului (guvernatorului) privind
activitatea administrativ-militară de către consiliile locale, primării
(preturi), instituţiile publice, agenţii economici şi cetăţeni;
b) sprijină, coordonează şi controlează realizarea de
către consiliile locale şi primării (preturi) a sarcinilor în domeniul
administrativ-militar;
c) - exclusă;
d) conlucrează cu centrul militar în probleme
administrativ-militare;
e) la propunerea preşedintelui raionului
(guvernatorului) aprobă componenţa comisiei de recrutare-încorporare;
f) asigură organizarea şi desfăşurarea la nivelul
raionului (municipiului), U.T.A. Găgăuzia a acţiunilor privind recrutarea
tinerilor, educaţia militar-patriotică, pregătirea pentru îndeplinirea
serviciului militar în rîndurile forţelor armate şi încorporarea în serviciul
militar în termen sau cu termen redus;
g) adoptă decizii privind luarea în evidenţă militară,
încorporarea şi organizarea mobilizării resurselor umane şi
tehnico-materiale în teritoriu;
h) alocă mijloacele financiare necesare pentru
activitatea comisiei de recrutare-încorporare şi a activităţilor
administrativ-militare la nivel de raion (municipiu), U.T.A. Găgăuzia;
i) examinează dările de seamă ale consiliilor locale
şi primăriilor (preturilor) cu privire la activitatea în domeniul
administrativ-militar;
î) asigură îndeplinirea în teritoriu a prevederilor
legislaţiei cu privire la protecţia socială şi juridică a familiilor
cetăţenilor care îndeplinesc serviciul militar, a recruţilor, rezerviştilor,
participanţilor la războaie şi conflicte armate, precum şi a membrilor
familiilor lor.
24. Consiliul local, în limitele competenţelor sale,
îndeplineşte următoarele atribuţii în domeniul administrativ- militar:
a) asigură executarea de către instituţiile publice,
agenţii economici şi locuitorii din teritoriu a prevederilor legale, deciziilor
consiliului raional (municipal), executivului U.T.A. Găgăuzia şi ordinelor
comandantului centrului militar în domeniul administrativ-militar;
b) asigură organizarea şi desfăşurarea în localitate a
activităţilor privind recrutarea tinerilor, educaţia militar-patriotică,
pregătirea pentru îndeplinirea serviciului militar în rîndurile forţelor armate
şi încorporarea în serviciul militar în termen sau cu termen redus;
c) alocă mijloacele financiare necesare pentru
îndeplinirea activităţilor administrativ-militare, desfăşurate în teritoriu;
d) examinează informaţiile şi dările de seamă ale
primarului (pretorului), instituţiilor publice şi agenţilor economici din
teritoriu şi prezintă consiliului raional (municipal), executivului U.T.A.
Găgăuzia informaţii şi dări de seamă cu privire la:
- recrutarea tinerilor şi încorporarea recruţilor în
serviciul militar în termen sau cu termen redus;
- ţinerea evidenţei militare a recruţilor şi
rezerviştilor;
- alte probleme cu caracter administrativ- militar;
e) adoptă hotărîri privind asigurarea protecţiei
sociale şi juridice a familiilor cetăţenilor care îndeplinesc serviciul
militar, a recruţilor, rezerviştilor, participanţilor la războaie şi conflicte
armate, precum şi a membrilor familiilor lor.
25. Primarul (pretorul), în limitele competenţelor
sale, în domeniul administrativ-militar îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) răspunde personal de exercitarea conformă a
sarcinilor puse pe seama punctului de recrutare, încorporare şi completare;
b) organizează şi asigură înştiinţarea rezerviştilor
la mobilizare şi deplasarea lor la locul şi în termenele stabilite de centrul
militar;
c) după coordonarea cu comandatul centrului militar,
numeşte în funcţie specialiştii punctului de recrutare, încorporare şi
completare;
d) asigură executarea de către instituţiile publice,
agenţii economici şi locuitorii din teritoriu a legislaţiei, hotărîrilor
autorităţilor publice ierarhic superioare, ordinelor preşedintelui raionului
(guvernatorului) şi comandantului centrului militar cu privire la activitatea
administrativ-militară;
e) - exclusă;
f) organizează activitatea instituţiilor publice şi
agenţilor economici în localitate privind educaţia militar-patriotică a
tineretului şi pregătirea lui pentru îndeplinirea serviciului militar în
rîndurile forţelor armate;
g) organizează pe plan local îndeplinirea sarcinilor
de rechiziţionare a clădirilor, încăperilor, terenurilor, instalaţiilor,
mijloacelor de comunicaţii, de transport şi a altor bunuri materiale şi
prestarea serviciilor potrivit planurilor de mobilizare;
h) informează centrul militar despre înregistrarea
instituţiilor publice şi agenţilor economici şi despre lichidarea lor;
i) propune spre aprobare consiliului local volumul de
cheltuieli necesare pentru organizarea activităţilor administrativ-militare,
desfăşurate în teritoriu;
j) organizează conlucrarea specialiştilor punctului de
recrutare, încorporare şi completare cu angajații Poliției privind:
- urmărirea cetăţenilor cu obligaţiuni militare, care
nu s-au prezentat la recrutare, încorporare, concentrare sau mobilizare, şi
întocmirea materialelor necesare pentru tragerea lor la răspundere;
- reţinerea militarilor dezertori ori absenţi
neîntemeiat din unitatea militară sau de la locul de serviciu şi conducerea lor
la locul de îndeplinire a serviciului militar.
k) asigură îndeplinirea pe teritoriul localităţii a
prevederilor legislaţiei cu privire la protecţia socială şi juridică,
familiilor cetăţenilor, care îndeplinesc serviciul militar, a recruţilor,
rezerviştilor, participanţilor la războaie, conflicte armate şi a membrilor
familiilor lor;
l) informează centrul militar în termen de 7 zile
despre cazurile de deces ale recruţilor şi rezerviştilor;
m) prezintă centrului militar şi autorităţilor publice
ierarhic superioare informaţii şi dări de seamă privind evidenţa militară,
lucrul cu recruţii şi rezerviştii, acumularea resurselor tehnico-materiale şi
alte aspecte ale activităţii administrativ-militare.
26. Ministerul Afacerilor Interne are următoarele
obligaţii în domeniul administrativ-militar:
a) să acorde suport autorităților administraţiei
publice locale şi organelor administrativ-militare privind luarea în evidenţă
militară a cetăţenilor, încorporarea acestora în serviciul militar în termen,
în cel cu termen redus sau în serviciul civil, precum și privind prezentarea
rezerviştilor la diferite concentrări militare, antrenamente și exerciţii de
mobilizare, contribuind la asigurarea respectării de către cetăţenii Republicii
Moldova a regulilor de evidenţă militară;
b) la solicitarea organelor administrativ-militare şi
primăriilor (preturilor) sau în baza măsurilor ordonate de către organele de
urmărire penală, să întreprindă măsuri de rigoare privind căutarea,
identificarea locului de aflare, urmărirea, reținerea, conducerea la locul
indicat de către organele administrativ-militare a cetăţenilor Republicii
Moldova cu obligaţii militare (recruți și rezerviști) care nu s-au prezentat la
recrutare, încorporare, concentrare, mobilizare şi/sau care încalcă regulile de
evidenţă militară, precum şi a militarilor dezertori sau care au părăsit fără
învoire unitatea militară ori locul de îndeplinire a obligațiilor serviciului
militar;
c) să comunice, la solicitarea organelor
administrativ-militare, datele cu privire la cetățenii Republicii Moldova
(recruți și rezerviști) care au traversat frontiera de stat a Republicii
Moldova.
27. Conducătorii instituţiilor publice şi agenţilor
economici în domeniul administrativ-militar execută următoarele obligaţiuni:
a) îndeplinesc prevederile legislaţiei cu privire la
evidenţa militară a propriilor salariaţi, prevăzute la lit. a) pct. 19 al
prezentului Regulament. În plus, conducătorii instituţiilor de învăţămînt sînt
obligaţi să prezinte în centrul militar în termen de 30 zile de la începutul
anului de studii:
- datele cu privire la elevii şi studenţii, de la anul
I de studii, care nu au îndeplinit serviciul militar;
- datele cu privire la elevii şi studenţii care au
întrerupt studiile sau au fost exmatriculaţi;
- tabelul nominal al elevilor şi studenţilor din
ultimul an de studii;
b) păstrează şi înnoiesc rezervele tehnico-materiale
incluse în planurile de rechiziţii ale centrelor militare;
c) pun la dispoziţie clădirile, încăperile,
instalaţiile, mijloacele de comunicaţii şi de transport, precum şi alte bunuri
materiale conform ordinelor de predare emise de către centrele militare în baza
deciziei comisiei mixte de rechiziţii;
d) îndeplinesc prevederile legislaţiei cu privire la
protecţia socială şi juridică a familiilor cetăţenilor, care îndeplinesc
serviciul militar, a recruţilor, rezerviştilor, participanţilor la războaie,
conflicte armate şi a membrilor familiilor lor;
e) execută şi alte măsuri administrativ-militare
prevăzute de lege.
271. Rezultatele verificării activităţilor
din domeniul administrativ-militar de către Marele Stat Major al Armatei
Naţionale şi organele administrativ-militare teritoriale în cadrul primăriilor
(preturilor), instituţiilor publice şi agenţilor economici se consemnează în
Registrul de verificare a activităţilor desfăşurate în domeniul
administrativ-militar, conform anexei nr. 2.
CAPITOLUL V
ASIGURAREA TEHNICO-MATERIALĂ ŞI FINANCIARĂ
28. Asigurarea financiară şi plata salariului
efectivului organelor administrativ-militare se efectuează din contul bugetului
de stat
29. Autorităţile administraţiei publice locale asigură
centrele militare cu terenuri, localuri, instalaţii de telecomunicaţie şi
suportă plata cheltuielilor pentru întreţinerea şi reparaţia lor, achită
salariul pentru personalul de pază şi deservire, precum şi plata serviciilor
comunale şi energiei electrice.
30. Punctele de recrutare, încorporare şi completare
îşi desfăşoară activitatea, de regulă, în încăperile din primării (preturi) sau
în alte încăperi aflate la balanţa lor. Amenajarea acestor încăperi, asigurarea
lor cu mijloacele necesare tehnice şi de comunicaţii se face din contul
primăriilor (preturilor).
31. Pentru asigurarea activităţilor privind
organizarea evidenţei militare, predestinării şi examinării medico-militare a
recruţilor şi rezerviştilor, pregătirii recruţilor, încorporării în serviciul
militar şi a măsurilor de mobilizare autorităţile administraţiei publice locale
pun la dispoziţia centrelor militare personal medical şi tehnic, reactive,
materiale şi aparataje medicale, încăperi, mijloace de comunicaţii şi de
transport, instituţii de deservire social-culturală, repartizează numărul de
colaboratori şi transportul necesar pentru înştiinţarea recruţilor şi
rezerviştilor, însoţirea şi transportarea lor la locurile stabilite de centrele
militare.
32. Asigurarea cu spaţiu locativ şi legătură
telefonică a comandanţilor şi militarilor centrelor militare poate fi
efectuată atît din bugetul de stat cît şi din contul bugetelor locale.
CAPITOLUL VI
DISPOZIŢII
FINALE
33. Ministerul Apărării îşi organizează propria bază
de date privind evidenţa recruţilor, rezerviştilor şi a resurselor
tehnico-materiale necesare pentru completarea forţelor armate la mobilizare.
34. Modul examinării medicale a tinerilor, recruţilor
şi rezerviştilor, asistarea medicală a recruţilor, rezerviştilor şi a
activităţilor administrativ-militare se stabileşte de Guvern.
35. Modul de executare a prevederilor prezentului
Regulament privind obligaţiunile Ministerului Afacerilor Interne în domeniul
administrativ-militar se stabileşte prin ordinul comun al ministrului apărării
şi al ministrului afacerilor interne.
36. Ministerul Apărării informează sistematic
populaţia despre problemele existente şi activitatea desfăşurată în domeniul
administrativ-militar.
37. Responsabilitatea autorităţilor
administraţiei publice, instituţiilor publice, agenţilor economici şi
cetăţenilor, precum şi a organelor administrativ-militare pentru încălcarea
prevederilor prezentului Regulament este prevăzută de legislaţia în vigoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu