Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÂRE Nr. 235
din 10-04-2020
cu privire la
legitimațiile de veteran al organelor
afacerilor interne
Publicat : 14-04-2020 în Monitorul Oficial Nr. 103
art. 306
În
temeiul art. 5 din Legea nr. 190/2003 cu privire la veterani (Monitorul Oficial
al Republicii Moldova, 2003, nr. 84-86, art. 392), cu modificările ulterioare,
Guvernul HOTĂRĂȘTE:
1.
Se aprobă:
1)
Regulamentul cu privire la modul de atribuire a statutului de veteran al
organelor afacerilor interne și de eliberare a legitimației de veteran al
organelor afacerilor interne, conform anexei nr. 1;
2)
Modelul legitimației de veteran al organelor afacerilor interne, conform anexei
nr. 2.
2.
Instituția Publică „Agenția Servicii Publice” va asigura confecționarea
legitimațiilor de veteran al organelor afacerilor interne.
3.
Ministerul Afacerilor Interne va asigura:
1)
controlul asupra corectitudinii eliberării, schimbului, evidenței şi păstrării
legitimațiilor de veteran al organelor afacerilor interne;
2)
achitarea serviciilor de confecționare a legitimațiilor de veteran al organelor
afacerilor interne din contul bugetului de stat, în limitele mijloacelor
financiare aprobate.
4.
Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului
Afacerilor Interne.
5.
Prezenta hotărâre se pune în aplicare începând cu 1 ianuarie 2021.
PRIM-MINISTRU
Ion CHICU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
ministrul finanțelor
Serghei Pușcuța
Ministrul afacerilor interne
Pavel Voicu
Nr. 235. Chişinău, 10 aprilie 2020.
Anexa nr.1
la Hotărârea Guvernului nr.235/2020
REGULAMENT
cu privire la modul de atribuire a statutului de
veteran al organelor
afacerilor interne și de eliberare a legitimației de
veteran al organelor
afacerilor interne
Capitolul I
DISPOZIȚII GENERALE
1.
Prezentul Regulament stabilește modul de recunoaștere și atribuire a statutului
de veteran, precum și condițiile de eliberare, înmânare, evidență, păstrare,
retragere şi nimicire a legitimației de veteran al organelor afacerilor
interne.
2.
Legitimația de veteran al organelor afacerilor interne (în continuare – legitimație)
este documentul care confirmă statutul juridic al veteranului organelor
afacerilor interne ce a fost decorat cu ordine şi medalii ori care s-a
învrednicit de titluri onorifice ale Republicii Moldova sau ale fostei U.R.S.S.
ori de distincții departamentale şi care are dreptul la pensie pentru vechime
în serviciu sau pentru limită de vârstă în conformitate cu legislația, precum
şi al persoanelor care au fost încadrate în grad de dizabilitate în urma
rănirii, contuziei, schilodirii sau a unei afecțiuni contractate în timpul
exercitării atribuțiilor de serviciu.
3.
Legitimația reprezintă o cartelă laminată bilateral, cu dimensiunile 85,6
mm x 54,0 mm, imprimată color.
4.
Legitimația conține următoarele elemente și informații:
1)
recto:
a)
în partea superioară:
-
imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova;
-
inscripția „MINISTERUL AFACERILOR INTERNE AL REPUBLICII MOLDOVA”;
-
imaginea Stemei Ministerului Afacerilor Interne;
b)
în partea de mijloc:
-
fotografia titularului;
-
elementul de protecție – ștanțare la cald cu folie aurie „Stema de Stat a
Republicii Moldova”;
-
inscripția „LEGITIMAŢIE”;
-
numărul documentului;
-
numele titularului;
-
prenumele titularului;
-
data nașterii titularului;
c)
în partea inferioară:
-
inscripția „VETERAN AL ORGANELOR AFACERILOR INTERNE”;
2)
verso:
a)
în partea de mijloc:
-
textul „Titularul legitimației deține statutul de veteran al organelor
afacerilor interne și beneficiază de dreptul la protecție socială stabilită de
legislație”;
b)
în partea inferioară:
-
data eliberării;
-
textul „Valabilă pe termen nelimitat”.
5.
Termenul de valabilitate al legitimației este nelimitat.
Capitolul II
ATRIBUIREA STATUTULUI DE VETERAN AL ORGANELOR
AFACERILOR INTERNE
6.
Veteran al organelor afacerilor interne se consideră persoana care beneficiază
de acest drept în conformitate cu prevederile art. 11 din Legea nr. 190/2003 cu
privire la veterani.
7.
Statutul de veteran al organelor afacerilor interne nu se conferă persoanelor
cărora, în modul stabilit de legislație, le-au fost retrase distincțiile
departamentale, ordinele şi medaliile sau titlurile onorifice ale Republicii
Moldova sau ale fostei U.R.S.S.
Capitolul III
MODUL DE ELIBERARE, ÎNMÂNARE, EVIDENȚĂ, PĂSTRARE,
RETRAGERE ŞI NIMICIRE A LEGITIMAȚIEI
8.
Legitimația se eliberează în baza cererii personale a solicitantului depuse la
autoritățile administrative şi instituțiile din subordinea Ministerului
Afacerilor Interne unde au fost încetate raporturile de serviciu.
9.
La cerere se anexează:
1)
copia buletinului de identitate al cetățeanului Republicii Moldova;
2)
copia legitimației/carnetului de pensionar;
3)
extrasul din ordinul de încetare a raporturile de serviciu;
4)
certificatul de încadrare în grad de dizabilitate (după caz);
5)
copiile brevetelor/legitimațiilor privind decorarea cu ordine şi medalii sau
titluri onorifice ale Republicii Moldova sau ale fostei U.R.S.S. ori cu
distincții departamentale.
10.
Cererea şi documentele anexate se remit Ministerului Afacerilor Interne pentru
examinare şi emitere ulterioară a deciziei asupra eliberării legitimației.
11.
În baza listelor prezentate de către autoritățile administrative şi
instituțiile din subordine, Ministerul Afacerilor Interne expediază Instituției
Publice „Agenția Servicii Publice”, conform contractului încheiat, cererea
pentru confecționarea legitimațiilor.
12.
Instituția Publică „Agenția Servicii Publice” transmite legitimaţiile
confecţionate reprezentantului Ministerului Afacerilor Interne și, ulterior,
acestea sunt remise autorităților administrative şi instituțiilor din
subordinea acestuia pentru efectuarea înscrierilor necesare în registrele de
evidență.
13.
Evidența legitimațiilor se ține de către autoritățile administrative şi
instituțiile din subordinea Ministerului Afacerilor Interne în registre
speciale, numerotate şi sigilate, în corespundere cu prevederile actelor
normative în domeniu.
14.
Înscrierile în registrele de evidență se efectuează de către specialiștii
responsabili de eliberarea şi înmânarea legitimațiilor, indicându-se (fără
abrevieri) numele, prenumele, patronimicul, adresa de domiciliu sau reședința
temporară, seria şi numărul buletinului de identitate al titularului, numărul
legitimației, data eliberării, numele persoanei care a înmânat legitimația şi
semnătura titularului.
15.
Până la înmânare, legitimațiile se păstrează în seifuri sau dulapuri metalice
special amenajate, conform cerințelor de păstrare a blanchetelor de evidență
strictă.
16.
Legitimațiile se înmânează în cadrul ceremoniilor organizate de către
autoritățile administrative şi instituțiile din subordinea Ministerului Afacerilor
Interne, în coordonare cu acesta.
17.
În cazul în care persoana nu poate să asiste la ceremonia de înmânare a
legitimațiilor din motiv de boală sau dizabilitate, înmânarea legitimației se
va organiza la domiciliu sau în instituția curativă în care se află persoana.
18.
În cazul pierderii sau sustragerii legitimației, titularul acesteia informează
imediat, în scris, despre aceasta autoritatea administrativă sau instituția din
subordinea Ministerului Afacerilor Interne care a eliberat legitimația. Aceasta,
la rândul ei, raportează cazul respectiv, în scris, Ministerului Afacerilor
Interne.
19.
Titularul care a pierdut sau căruia i-a fost sustrasă legitimaţia, în decurs de
5 zile lucrătoare de la pierdere, va asigura publicarea în Monitorul Oficial al
Republicii Moldova a avizului privind pierderea legitimaţiei, prezentând
Ministerului Afacerilor Interne confirmarea privind publicarea avizului.
20.
Confecționarea altei legitimații în schimbul celei pierdute sau sustrase se
efectuează după publicarea avizului în Monitorul Oficial al Republicii Moldova,
în cel mult o lună de la constatarea cazului respectiv.
21.
În cazul în care legitimația pierdută sau sustrasă este depistată după
confecționarea unei legitimații noi, atunci documentul găsit este considerat nevalabil
și urmează a fi transmis Instituției Publice „Agenția Servicii Publice” pentru
nimicire, prin intermediul Ministerului Afacerilor Interne.
22.
În cazul deteriorării legitimaţiei, modificării, rectificării sau completării
datelor cu caracter personal, în baza cererii titularului, se confecţionează o
nouă legitimaţie.
23.
Legitimaţiile deteriorate sau cele în care urmează să fie modificate datele cu
caracter personal se retrag de la titular de către autoritatea administrativă
sau instituția din subordinea Ministerului Afacerilor Interne care a eliberat
legitimațiile şi se transmit pentru nimicire în modul stabilit de prezentul
Regulament.
24.
Confecționarea unei legitimații noi în cazurile stabilite la punctele 20 şi 22
se efectuează din contul titularului.
Capitolul IV
OBLIGAȚIILE TITULARULUI LEGITIMAȚIEI
25.
Titularii legitimațiilor utilizează legitimațiile doar în scopul confirmării
statutului de veteran al organelor afacerilor interne, a drepturilor și
garanțiilor de protecție socială în corespundere cu prevederile legislației.
26.
Utilizarea ilegală a legitimației atrage răspundere conform legislației.
27.
Titularul legitimației este obligat să asigure integritatea și păstrarea
acesteia, să ia măsuri de precauție în scopul evitării pierderii, sustragerii
sau deteriorării.
28.
Se interzice de a transmite legitimația unei alte persoane, cu excepția celei
desemnate de a asigura, în ordinea stabilită, ridicarea, retragerea sau
schimbul acesteia.
Anexa nr.2
la Hotărârea Guvernului nr. 235/2020
MODELUL
legitimației de veteran al organelor afacerilor
interne
Recto
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu